XXVIII Konferencja Szkoła Dydaktyki Matematyki
13 – 16 września 2017
Wykłady przewidziane w programie trwają 45 lub 60 minut.
Na referat wygłaszany w Sesji prelegent ma do dyspozycji 20 minut. Można przeznaczyć np. 15 minut na referat i 5 minut na pytania lub w całości wykorzystać czas na wystąpienie.
Wszystkie zajęcia - poza warsztatami w szkołach - odbywają się w Audytorium oraz w Auli Głównej w budynku głównym Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie (ul. Podchorążych 2)
13 września ( środa) |
13.00 – 13.45 Rejestracja Uczestników
13.45 – 14.00 Uroczyste Rozpoczęcie Konferencji (Audytorium, budynek główny UP, ul. Podchorążych 2)
14.00 – 15.00 Wykład inauguracyjny
Prof. dr hab. Anna K. Żeromska, Akademia Górniczo-Hutnicza, Kraków
Rola przeszkód epistemologicznych w rozwijaniu się wiedzy matematycznej
15.00 – 15.30 przerwa kawowa
15.30 – 16.15
Prof. dr hab. Henryk Kąkol, emerytowany profesor Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie
Czy jest możliwa integracja środowiska dydaktyków matematyki?
16.15 – 17.00
Prof. dr hab. Helena Siwek, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka, Katowice
Poziomy aktywności dzieci z klas I-III w procesie poznawania pojęć geometrycznych
17.00 – 17.30 przerwa kawowa
17.30 – 19.10 Sesja 1
Edyta Juskowiak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań
Kompetencje czy intuicje? – analiza pracy studentów (przyszłych nauczycieli matematyki) nad zadaniem matematycznym.
Jolanta Grala-Michalak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań
Problem doboru zadań matematycznych w kształceniu na poziomie akademickim
Tomasz Słomczyński, Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków
Postawy uczniów wobec zadań ukierunkowanych na weryfikowanie poprawności zdań ogólnych w matematyce
Daniel Wójcik, Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków
Formuła pytania a poziom zrozumienia problemu przez ucznia.
Jolanta Sobera, Uniwersytet Śląski, Katowice
Anna Szczerba-Zubek, Uniwersytet Śląski, Katowice
Żyroskop i figury geometryczne
14 września (czwartek) |
8.45 – 9.30
Prof. dr hab. Maciej M. Sysło, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń
Dlaczego nauczanie matematyki chce się obejść bez informatyki
9.30 – 10.00 przerwa kawowa
10.00 – 11.30 Sesja 2
Sesja 2A
Paweł Perekietka, Poznań
O kształtowaniu niektórych pojęć z dziedziny cyfryzacji i kodowania
Anna Widur, Uniwersytet Jagielloński, Kraków
Waldemar Gardiasz, Zespół Szkół Drzewnych i Ochrony Środowiska, Zwierzyniec
Jacek Szuty, Zespół Szkół Drzewnych i Ochrony Środowiska, Zwierzyniec
Eksperyment pedagogiczny - "Matematyka z kalkulatorem graficznym"
Beata Strycharz-Szemberg, Politechnika Krakowska, Kraków
Adam Bednarz, Politechnika Krakowska, Kraków
"Nowe technologie w nauczaniu uzupełniającym"
Beata Strycharz-Szemberg, Politechnika Krakowska, Kraków
Anna Bistroń, Politechnika Krakowska, Kraków
"Matematyka w szkole XX i XXI wieku - analiza porównawcza"
Sesja 2B
Bożena Rożek, Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków
Podejście konstruktywistyczne w pracy z uczniem zdolnym na poziomie wczesnoszkolnym – raport z badań longitudinalnych
Bożena Maj-Tatsis, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów
Ewa Swoboda, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów
Odkrywanie regularności geometrycznych przez uczniów edukacji wczesnoszkolnej
Marta Pytlak, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów
Rozwijanie krytycznego myślenia u uczniów trzeciej klasy szkoły podstawowej podczas rozwiązywania zadania arytmetycznego
Jan Gałuszka, Niepubliczna Szkoła Podstawowa Edukacji Matematycznej "Edu&MATH", Kraków
Reifikacje obiektów matematycznych w edukacji wczesnoszkolnej
11.30 – 12.00 przerwa kawowa
12.00 – 13.00 Panel dyskusyjny poświęcony nowej Podstawie Programowej z matematyki
13.00 – 14.30 przerwa obiadowa (Restauracja Wavelove, ul. Podchorążych 3)
14.30 – 15.15
Dr Jacek Stańdo, Politechnika Łódzka, Łódź
Proces Boloński - system efektów kształcenia z matematyki
15.15 – 16.00
Mgr Maria Samborska, mgr Beata Kotarba , mgr Agnieszka Sułowska,
Szkoła Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
"Skąd wiem, że wiem?" Gromadzenie dowodów uczenia się, autorefleksja i informacja zwrotna w kształceniu nauczycieli matematyki
16.00 - 16.30 przerwa kawowa
16.30 – 18.00 Sesja 3
Sesja 3A
Natalia Cieślar, Uniwersytet Śląski, Katowice
Sylwia Kania, Uniwersytet Śląski, Katowice
Trudności w rozumieniu stosowanych elementów logiki matematycznej w odniesieniu do kwantyfikatorów
Michał Krówczyński, II Liceum Ogólnokształcące, Kraków
Anna K. Żeromska, Akademia Górniczo-Hutnicza, Kraków
Przypadki graniczne definicji matematycznych niezgodne z intuicyjnym obrazem definiendum na przykładzie ekstremum lokalnego funkcji
Maria Gałuszka, Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków
O metodach rozwiązywania równań funkcyjnych
Maciej Rosiński, Uniwersytet Warszawski, Warszawa
Język i geometria
Sesja 3B
Anna Widur, Uniwersytet Jagielloński, Kraków
Problematyka Edukacyjnej Wartości Dodanej w zreformowanej szkole podstawowej
Tomasz Szwed, Uniwersytet Opolski, Opole
Praca domowa jako narzędzie indywidualizacji procesu kształcenia matematycznego
Agnieszka Bojarska-Sokołowska, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn
Pozaszkolna edukacja matematyczna dzieci i młodzieży
Magdalena Adamczak, Uniwersytet Adama Mickiewicza, Poznań
Wybrane problemy związane z dwujęzycznym nauczaniem matematyki
15 września (piątek) |
9.00 – 9.45
Dr Janina Duda, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. rtm. Witolda Pileckiego, Oświęcim
Różne aspekty pracy z uczniem uzdolnionym matematycznie
9.45 – 10.30 dojazd do szkół
10.30 – 14.00 Warsztaty w szkołach
Warsztaty A: Praca z uczniem zdolnym
Gimnazjum im. Jana Matejki w Zabierzowie
Warsztaty B: Praca z uczniem z trudnościami w uczeniu się matematyki
VII Liceum Ogólnokształcące im. Zofii Nałkowskiej w Krakowie
14.30 – 16.00 Przerwa obiadowa
16.00 – 16.30 Wprowadzenie do dyskusji
Tomasz Szemberg, Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków
Basia Pieronkiewicz, Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków
Uczeń zdolny – uczeń z trudnościami w uczeniu się matematyki
16.30 – 18.00 Dyskusja otwarta
19.00 Kolacja
16 września (sobota) |
9.00 – 10.00
Dr Jacek Dymel, V Liceum Ogólnokształcące, Kraków
Tytuł zostanie podany później
10.00 – 10.30 przerwa kawowa
10.30 – 11.30
Prof. dr hab. Paweł Strzelecki, Uniwersytet Warszawski, Warszawa
Od zadań z olimpiady do współczesnej teorii układów dynamicznych
11.30 – 12.00 Ogłoszenie laureatów konkursu im. A. Z. Krygowskiej
na najlepszą pracę studencką z dydaktyki matematyki
12.00 – 12.30 Prezentacja uczniów
Radosław Peszkowski, Andrzej Szablewski
Gimnazjum im. Jana Matejki w Zabierzowie i II LO im. Jana III Sobieskiego w Krakowie
Twierdzenie Sylvestera-Gallai dla okręgów
12.30 – 13.00 przerwa kawowa
13.00 – 14.00
Prof. dr hab. Edward Tutaj, Uniwersytet Jagielloński, Kraków
O matematyce, której - być może - by nie było, gdyby nie przypadek
14.00 – 14.15 Uroczyste zakończenie konferencji
Organizatorzy |
Partnerzy |